Studiu: angajații din România și-ar dori să regăsească frecvent voucherele de vacanță în pachetul de beneficii oferit de angajator
București, 2 aprilie 2024 – Angajații din România consideră voucherele de vacanță un beneficiu extra-salarial atractiv și și-ar dori să fie regăsit mai frecvent în oferta de angajare, în timp ce, pentru multe dintre companii, deși știu despre acest beneficiu, fie nu au resursele necesară să îl ofere, fie le este încă neclar cum poate fi implementat, arată datele studiului de piață realizat de Asociația Profesională a Emitenților de Tichete (APET) și Alianța pentru Turism (APT) (2023).
Un alt studiu realizat la Universitatea din Craiova* a identificat trei tipuri de comportament al turiștilor care călătoresc cu vouchere de vacanță. Astfel, aproape 16% dintre angajații din sistemul public care au primit vouchere de vacanță nu au mai fost în concediu înainte de a primi voucherele, 4 din 10 respondenți au mai fost în vacanță, dar după ce au primit voucherele, calitatea sau frecvența acestora a crescut, iar 14% mergeau doar în străinătate în vacanță și după ce au primit voucherele au ales să călătorească și în România.
„Voucherele de vacanță sunt un beneficiu extra-salarial care a dovedit în timp un impact real pentru cei care l-au primit. Cu siguranță, acestea sunt un instrument esențial pentru redescoperirea României ca destinație preferată de vacanță. În plus, sumele alocate prin voucherele de vacanță sunt un impuls relevant pentru sectorul de turism românesc, iar un studiu realizat la nivelul Ministerului Finanțelor** arată că unitățile de turism care au optat pentru acceptarea voucherelor de vacanță au înregistrat venituri mai mari cu 9% și au angajat în medie 4,9% mai mulți salariați”, a explicat Elena Pap, Președinte al Asociației Profesionale a Emitenților de Tichete (APET).
„Sistemul de vouchere de vacanță s-a dovedit a fi extrem de util în primul rând pentru angajați, nu doar pentru industria de turism. Cei care primesc aceste vouchere au acces facil la cel puțin o vacanță pe an, își pot planifica un concediu, tocmai de aceea tot mai multe companii private au început să adopte și să acorde acest beneficiu extra-salarial. De aceea, considerăm că proiectul de lege care se află acum în dezbatere în Parlament potrivit căruia angajatorii din sectorul privat sunt stimulați și mai mult să acorde vouchere de vacanță este unul benefic. Acesta va avea un dublu efect atât prin impulsionarea în continuare a sectorului de turism, cât și prin facilitarea pentru angajații din România a unui concediu pe an, mult mai ușor de accesat”, a declarat Adrian Voican, reprezentant al Alianței pentru Turism.
Din ce în ce mai multe companii din România oferă vouchere de vacanță
Datele colectate de studiul desfășurat de APET în parteneriat cu APT arată că, în România, unele companii aleg să nu ofere vouchere de vacanță pentru că nu au resursele necesare, aceasta fiind cea mai mare barieră pentru care nu acordă acest beneficiu. Deși un beneficiu avantajos din punct de vedere fiscal, oferirea de vouchere presupune un cost semnificativ care trebuie susținut de companie din resurse proprii.
Totuși, trendul în rândul companiilor private este unul semnificativ crescător, de la an la an. Conform studiului, în cazul companiilor care au ales să ofere vouchere de vacanță angajaților, beneficiul cel mai important a fost cel fiscal. Avantajele fiscale conferă un cost mai mic și, în egală măsură, creșterea șansei ca angajatorul să își poată permite oferirea acestui beneficiu.
De aceea, pentru a fi mai ușor de implementat, companiile își doresc un fond legislativ mai clar și care să ofere acestui beneficiu șanse mai bune comparativ cu alte beneficii alternative pentru vacanțe, cum ar fi decontarea directă. Mai mult, companiile sunt de părere că scoaterea impozitului de 10% poate ridica atractivitatea beneficiului, în contextul includerii și taxării cu CASS 10%.
Angajații din România își doresc vouchere de vacanță
Voucherele de vacanță au atins un nivel de atractivitate peste medie, angajații care primesc sunt mulțumiți de acest beneficiu extra-salarial, în timp ce angajații care nu primesc și-ar dori să aibă și ei acest beneficiu inclus în oferta salarială. Majoritar, angajații sunt informați când vine vorba de voucherele de vacanță, știu ce presupun acestea și cui sunt acordate.
Totuși, de cele mai multe ori, sumele pe care angajații le primesc prin voucherele de vacanță nu acoperă un sejur complet. Sumele acordate sunt, în medie de 2.200 de lei pe an, de aceea, angajații își doresc să le fie acoperite integral costurile pentru concediu. În medie, angajații își doresc ca sumele oferite prin voucherele de vacanță să acopere un sejur de 5 zile pentru o familie de trei persoane (doi adulți și un copil), care să includă cazare și masă într-o unitate de nivel mediu.
Oferirea de vouchere de vacanță are efecte asupra comportamentului angajaților, astfel că cei care preferă destinații în afara țării, adaugă și o vacanță în România, pe care o plătesc cu vouchere. În același timp, angajații care mergeau oricum în concedii în România, folosesc acum voucherele pentru a acoperi cât mai mult din costul total al concediului. Cel mai mare impact este asupra angajaților pentru care primirea de vouchere de vacanță înseamnă acces la cel puțin o vacanță pe an, dar ele contribuie și la creșterea numărului de nopți petrecute într-un sejur, un număr mai mare de călătorii sau sporirea calității unităților de cazare alese.
Voucherele de vacanță au un puternic impact pozitiv la nivel macroeconomic: pentru fiecare 1 leu acordat în vouchere de vacanță sunt generate 0,12 lei venituri la bugetul de stat, cu un efect direct de 0,0022 lei în cifra de afaceri în HORECA și 0,025 lei în cifra de afaceri a tur-operatorilor și agențiilor de turism. Mai mult, prin voucherele de vacanță a fost impulsionată creșterea gradului de ocupare din stațiunile populare, valoarea medie a unei rezervări fiind de 2.500 de lei, din care aproximativ 1.500 de lei acoperiți cu vouchere.
Cercetarea de piață a fost realizată de Mercury Research și a analizat motivația acordării voucherelor de vacanță de angajatorii din domeniul privat și a utilizat metode calitative de cercetare, pe un eșantion de 262 de companii din mediul privat și 253 de angajați. Rezultatele pot contribui inclusiv la îmbunătățirea politicii publice de acordare a voucherelor de vacanță.
*Alba, C.D.; Popescu, L.S.,Romanian Holiday Vouchers: A Chance to Travel for Low-Income Employees or an Instrument to Boost the Tourism Industry?, 2023
**Ortan, I; S. Pantea; M. Zamfir; The effects of holiday vouchers on domestic tourism: evidence from a voucher program in Romania, 2022
***
Despre Asociația Profesională a Emitenților de Tichete
Asociația Profesională a Emitenților de Tichete (APET) a fost înființată în 2004, implicându-se activ în dezvoltarea sistemului de bilete de valoare din România, atât în ceea ce privește tichetele acordate ca beneficii extrasalariale, cât și cele utilizate în cadrul programelor sociale. Membrii fondatori ai APET sunt Edenred România, Pluxee România și Up România. Asociația oferă consultanță, resurse și studii privind impactul politicilor publice implementate prin intermediul biletelor de valoare pe plan intern, dar și la nivel internațional. Din anul 2017, APET este și membră a Social Vouchers International Association (SVIA). Mai multe detalii pot fi accesate pe website-ul asociației: https://www.apet-romania.ro/.